Kas oled mõelnud oma kodulehe loomisele, aga ei tea, kuidas või millest alustada? Peamiseks punktiks ja märksõnaks on “WordPress” – üks populaarsemaid platvorme maailmas, mis sobib hästi nii algajatele kui ka kogenud kasutajatele. Selles postituses näitan sulle 5 selget ja lihtsat sammu, kuidas alustada WordPressi abil kodulehe tegemist.
Domeen on sinu kodulehe aadress (nt. delfi.ee; facebook.com; digiloom.ee jne) ja majutus on sulle pakutav teenus, mis hoiab sinu kodulehte internetis nähtavana. Kui emb-kumb puudub, ei saa me veebilehele ligi või seda kellelegi näidata. PS! On erandeid, aga tutvustame neid mõnel muul korral 🙂
Näpunäiteid domeeni valimisel:
Näpunäiteid majutuse valikul:
PS! Digiloom teeb koostööd nii Zone’i kui ka Veebimajutusega. Kasuta julgelt nende majutusteenuseid ostes sooduskoodi “digiloom“.
Enamik populaarseid majutusteenusepakkujaid võimaldab WordPressi paigaldada vaid paari hiireklikiga.
Kui paigaldus on tehtud, saad WordPressi sisse logida nii enda aadressil sinudomeen.ee/wp-admin või sinudomeen.ee/admin kui ka otse majutusteenusepakkuja admin paneelist.
WordPress pakub tuhandeid tasuta ja tasulisi teemasid, mis määravad sinu kodulehele nö alustala. Teema on kui vundament, mille peale ehitatakse ühel või teisel moel oma koduleht. Üldine reegel ütleb, et ilma teemata WordPress ei tööta. On mõningaid erandeid, aga toome selle kohta täpsustava info välja mõnel muul korral.
Kõige olulisem: tasuta teemad leiad otse WordPressi admin paneelist (vasakpoolsest menüüst “Välimus” -> “Teemad” -> “Lisa uus”). Tasuta teemade hulk jääb umbes 13 000+ kanti. Üsna suur valik… Toome välja top3 populaarsuse ja kasutajate hinnangute alusel:
Peale eelneva top3-e on WordPressis ka muid populaarseid ja funktsionaalseid teemasid, kuid neid tuleks järjestada muude omaduste ja/või eelistuste alusel. Toome listina mõned variandid veel juurde: Hello Elementor, Kadence, Twenty Twenty-Five, Blocksy, Storefront, Avada, Betheme, Woodmart, Bricks.
Lisaks, kui on soov otsida ja soetada tasulisi teemasid, siis parim “turuplatvorm” selle jaoks on Themeforest. Sealt leiab miljoneid lahendusi erinevatele veebilehtedele. Tasuliste teemade hulk jääb 59 000+ kanti. Tasulist teemat on soovitav otsida alles siis kui mõne tasuta lahendusega on juba tutvutud ja tehtud ka konkreetsemaid katsetusi.
Soovitus algajatele: kui otsid lihtsat ja paindlikku lahendust, alusta Astra teemast. Tutvu selle võimalustega ja valikutega.
Pluginad on nö abivahendid/-tööriistad, mis lisavad WordPressile funktsionaalsust. Lisaks tõhustavad veebilehe ehitust. Ka neid on nii tasuta kui ka tasulisi. Tasuta pluginad leiad otse WordPressi admin paneelist (vasakpoolsest menüüst “Pluginad” -> “Lisa uus”). Tasuta pluginate arv jääb 54 000+ kanti. Taaskord, väga suur valik… Alustava veebilehe looja võiks esialgu mõelda järgnevatele küsimustele:
Mis siis kui midagi läheb valesti? Mis siis kui soovin midagi lihtsalt katsetada, aga peale katsetust ei oska tehtud toiminguid tagasi võtta? Eelneva jaoks on parim lahendus tagavarakoopia lahenduse kasutamine. WordPressis on selle jaoks mitmeid pluginaid, kuid #1 soovitus on paigaldada “UpdraftPlus” varundamise* plugin.
Kas kasutan WordPressi enda lahendust – Gutenberg? St, et loon admin paneelis uue lehe (“Lehed” -> “Lisa uus”) ja hakkan kohe olemasolevat lahendust kasutama, et lehele sisu tekitada. Või võtan appi mõne populaarse plugina? Algajale siinpuhul soovitatakse suuresti “Elementor” leheehitustööriista pluginat. Peamiselt sellepärast, et see on üks populaarseim, tuntuim, suure kasutajaskonna ja paljude materjalidega loodud variant. See tähendab, et kui tööriista kasutamisel tekib küsimusi, on abi väga kiirelt leitav (k.a Eestis).
Kas lisan kodulehele telefoni numbri? Või e-posti aadressi? Kaaluda võiks ka mõne kontaktvormi loomist, et kliendil on otse kodulehel võimalik Sulle kirjutada, esitada küsimusi või edastada päringuid. Kontaktvorme peetakse kodulehtedel kontakteerumise alustalaks. Lihtsaim plugin eelneva jaoks on “Wpforms” kontaktvormi plugin. Infona toome juurde kui kontaktvormis on kindlasti oluline kajastada faili üleslaadimisvõimalus, siis tasuta Wpforms seda ei paku (PRO pakub). Alternatiivina võib sellisel juhul katsetada “Forminator” kontaktvormi pluginat.
Kui veebilehe loomisega alles algust teha, siis tõenäoliselt on sõna “SEO” või Google’i jaoks kodulehe optimeerimine suhteliselt võõrad sõnad. Tasub aga teada, et kui soovid Google’i otsingus oma kodulehe kõigile nähtavaks teha, tuleks selle jaoks ka kodulehel midagi teha. Number 1 asi on kindlasti sisu loomine ning märksõnade kasutamine. Number 2 asi, mis aitab eelnevat kontrollida ja “testida”, on SEO plugina kasutamine. Nende abil on võimalik lihtsa vaevaga kontrollida, kas märksõnad esinevad kodulehel, kas neid on piisavalt ja kas koduleht kasutab üldlevinud SEO tavasid. Selle jaoks on mõistlik paigaldada nt. “Rankmath” SEO plugin.
Lisasoovitus: kui uurida erinevaid pluginaid, siis otsida nime järgi või mõelda otsitava lahenduse peale. Lisaks teha eelnevat inglise keeles (nt. backup, page builder, contact form, seo jne). Alati eelista usaldusväärseid (kõrge reitinguga ja hiljutiste uuendustega) pluginaid.
Kõik kodulehed vajavad nii lehti kui ka sisu. Need moodustavad kodulehe struktuuri. Struktuuri loomisel peab mõtlema sellele, mida soovid oma kliendile edastada. Tihtipeale jälgitakse seda konkurentide veebilehtedelt ja/või tehakse ajurünnak, kus mõeldakse kõikide võimalike lehtede peale, mida ettevõte võiks kodulehel kajastada. Seejärel pannakse punktidena kirja, mida igal lehel täpsemalt kajastada võiks. Kui mõne lehe puhul tundub, et punkte peaaegu ei tekigi, võib selle esialgu kodulehelt välja jätta. Peamises struktuuris eksisteerivad tüüpiliselt järgnevad lehed:
WordPressis saad lehti lisada vasakpoolsest menüüst, valides “Lehed” -> “Lisa uus”. Seejärel mõtle, millist leheehitustööriista kasutad. Kui otsustasid Gutenbergi kasuks, saadki kohe alustada. Kui valikuks osutus “Elementor”, tuleks eelnevalt klõpsata nuppu “Edit with Elementor”.
Lisasoovitus: eelnevat struktuuri võib julgelt täiendada, lisades nt. “Ettevõttest” või “Minust” lehe. Neis kirjeldatakse ettevõttet või Sind, kui persooni – kes olete, mis on missioon/visioon, millist väärtust oma kliendi jaoks pakkuda soovite. Osaliselt dubleerib see avalehel olevat infot, aga kindlasti detailsemalt. Lisaks võib kaaluda infolehtede, KKK ja hinnapäringu lehtede loomist.
Kodulehe loomine võib esmapilgul paista veidikene segane teekond, kuid kasutades WordPressi ja järgides eelnevaid samme, saad kiiresti oma esimese lehe üles. Käime veelkord peamised punktid läbi:
Kui vajad abi seadistamise või kujundusega, võta julgelt ühendust või tule minu (koostöös Idee Turg koolitustega) WordPressi koolitusele. Aitan Sind igal sammul!
*Ühe kliki WordPressi paigaldus – mitte alati konkreetselt “ühe klikiga”, küll aga võimalikult kiire WordPressi paigaldus
*Varundus/varundamine – tagavarakoopia tegemine
Kõik .ee-ga seonduvad domeenid ja info: Eesti Interneti SA
Populaarseimad WordPressi teemad: 43 Best WordPress Themes in 2024 (Selected by Experts)
Populaarseimad WordPressi teemad: 2024’s Most Popular and Best WordPress Themes (Expert Pick)
OceanWP põhjalik ülevaade: OceanWP Theme Review + Performance Test – Blog Posts – CyberPanel Community
Tasuta teemade ülevaade väljaspool admin paneeli: WordPress Theme Directory | WordPress.org