WordPressi pluginad on kodulehe funktsionaalsed osad. Nende eripära seisneb selles, et võimaldavad kodulehele lisada erinevaid (lisa-)võimalusi ilma koodita. Näiteks ehitada kodulehte ilma programmeerimisoskusteta, luua disain, teha SEO-d, tõsta turvalisust või lisada mõni kontaktvorm. Algajana ei ole võimalik kogu valikut ettegi kujutada. Küll aga tasub teada, kuidas õigeid pluginaid otsida ja valida, neid paigaldada ja hallata.
WordPressi pluginate valimine võib algajale tunduda keeruline – valik on tohutult suur (WordPressi enda kataloogis on tänaseks ~59 000 erinevat pluginat) ja igaüks pakub midagi kasulikku. Sellegi poolest tuleb osata neid kuidagi eristada, et leida võimalikult õige variant ja vältida pluginaid, mis võivad veebilehe aeglaseks muuta või isegi turvalisust ohustada. Siin on 2 peamist punkti, mille põhjal teha õige valik. Lisaks mõned lihtsamad mõttesuunad, mille põhjal leida õige funktsionaalsusega ja kvaliteetseid pluginaid, mis vastavad veebilehe vajadustele.
Number 1 asi, millest alustada, on selgeks teha, millist funktsionaalsust kodulehele vajad. Esialgu võib mõelda ühe kindlama funktsionaalsuse peale ning seejärel vaadata, milline plugin selle täita suudab. Kui aega on rohkem, võiks veelgi detailsemalt funktsionaalsused läbi mõelda ja uurida, kas on olemas plugin, mis täidab mitu soovi korraga. Sellisel juhul ei teki kodulehele liigselt pluginaid. Kas liiga paljude pluginate kasutamine WordPressi kodulehel võib olla probleem? Seda küsimust käsitleme põhjalikumalt mõnes teises postituses. Peamised mõttesuunad erinevate funktsioonide näol on järgmised.
Eelneva puhul vajad leheehitustööriista (ing. k. page builder). Kusjuures pluginavaba lahendus on kasutada WordPressi enda tööriista “Gutenberg“, mis iga WordPressi uuendusega muutub üha tõhusamaks tööriistaks, mida lehe ehitamisel kaaluda. Pluginate puhul võib tasuta variantide seas kasutada ülipopulaarset ja pea kõigile tuntud “Elementor Page Builder” varianti. Sellel on palju häid omadusi ning on tõenäoliselt lihtsaim lahendus veebilehe püsti seadmiseks. Kui oled pigem tehnilise mõtteviisiga ning mingisugune taustakogemus programmeerimisvaldkonnas (nt. html, css, js ja php) siiski olemas, uuri tasulist pluginat “Oxygen“. Kui soovid leida midagi, mis on Elementori ja Oxygeni vahepealne, trüki Google’isse “Breakdance Website Builder” ja uuri selle võimalusi. Viimase puhul on tegemist tõenäoliselt kõige uuenduslikuma ja kaasaegsema leheehitustööriistaga WordPressis.
Kindlasti on leheehitustööriiste veelgi rohkem, aga et pilt kirjuks ei lähe, alusta eelnevast. Kusjuures algajale soovitame Elementorit!
Eelneva puhul vajad kontaktivormi (ing. k. contact form) pluginat. Enne täpsustusi lisame juurde, et pluginavaba lahendusena võid kodulehele sisestada nii telefoni numbri kui ka e-maili aadressi. Neid võib paigutada nii lehe päisesse kui ka jalusesse. Lisaks eraldi kontakti lehele. Pluginate puhul soovitatakse tasuta variantide seas taaskord ülipopulaarset ja kõigile tuntud “WPForms” lahendust. Sellel on olemas kõik vajalik, et üks tavapärane kontaktivorm püsti seada. Saab tekitada nt. nime, e-posti, telefoni numbri, teema valiku, rippmenüü, valikukastid ja tekstikasti. Tavapärasel kontaktvormil piisab üldjuhul nimest, e-postist ja tekstikastist. Kui soovid veel lisavõimalusi (k.a faili üleslaadimisvõimalust), tasub uurida alternatiivse tasuta lahendusena “Forminator” pluginat. Ka see on populaarne ja kindlasti kvaliteetne plugin kodulehele. Kui on kogemusi koodiga (pigem html ja css), võib ette võtta “Contact Form 7” plugina. See on tegelikult üks esimestest kontaktivormipluginatest, mis WordPressi loodud on.
Ka eelnevaid variante on veel mitmeid, aga kui soovid uurimistöö pealt aega kokku hoida, tutvu nende kolmega. Kui soovid lihtsalt ühte kontaktvormi püsti seada, alusta WPFormsiga ja vaata, kas see täidab eesmärgid.
Eelnev lahenduse jaoks vajad e-poe (ing. k. ecommerce) pluginat. Kui otsid universaalset ja paindlikku lahendust, siis esimeseks ja populaarseimaks valikuks on tasuta “WooCommerce“. See toetab kõiki funktsionaalsusi, et luua nii füüsiliste kui ka digitaalsete toodete e-pood. WooCommerce suurimaks eeliseks on selle tuntus ülemaailmselt kui ka Eestis. See ühildub hõlpsasti meie kohalike tarne- (Omniva, Itella, DPD jpm) ja maksemeetoditega (Swedbank, SEB, LHV jne). Populaarseimad variandid eelnevate ühendamiseks oma e-poega on Montonio või Maksekeskuse pluginad.
Kui soovid uurida alternatiive ja näiteks tarne- ja Eesti pangamaksemeetodeid ei vaja, tasub uurida “Easy Digital Downloads” pluginat. Toodete mõistes on see lihtsam ja spetsiaalselt digitaalsete toodete müügiks (nt. e-raamatud, tarkvara või muud failid) loodud lahendus. See tähendab ka seda, et e-pood ei ole üle koormatud lisafunktsioonidega, mida sa ei vaja. Toome veel välja ka “Surecart” plugina. See pakub sarnaseid lahendusi nagu Woocommerce, kuid on kaasaegsem ja intuitiivsem ning sobib eriti hästi neile, kes hindavad kasutajasõbralikku ja modernset disaini. Maksemeetodi näol tuleks mõlema eelneva puhul uurida nt. Paypal või Stripe’i plugina lahendusi. Kui on siiski soov ühendada Eestis tegutsevad pakkujad, tuleks appi võtta arendaja.
E-poodide loomislahendusi on veel, kuid peamiselt on Woocommerce WordPressis kõige tuntum, paindlikum ja mugavam valik.
Kodulehe nähtavuse parandamiseks Google’is tuleb appi otsingumootorite optimeerimise (ing. k. lühidalt SEO) plugin. Tasub meeles pidada, et koduleht peab sisaldama sinu ettevõtte, toote või teenuse kohta mingeid märksõnu (nt. “ehitus”, “batuut”, “katuse renoveerimine”, “juuksur tartus” jne). Märksõnade jälgimine ja paigutamine kodulehel võib olla üsnagi keerukas, kuid tänu SEO pluginatele on võimalik tööd kõvasti lihtsustada. Kindlasti on oluline kohandada Google’i Title (pealkiri) ja Description (kirjeldus) snippeteid. Need on nö Google’i otsingus esinevad elemendid, kus näeme otsingutulemustes esinevate veebilehtede pealkirja ja kirjeldust.
Populaarseim ja universaalne valik on hetkel Rank Math, mis sobib nii algajatele kui ka edasijõudnutele. See aitab optimeerida kodulehe sisu ja märksõnu, luua XML-sisukaardi (automatiseerult) ning tänu oma funktsionaalsustele parandada lehe üldist nähtavust otsingumootorites. Lihtsa vaevaga on võimalik see ühendada Google Analytics ja Google Search Console‘ga.
Kui tunned, et tahad eriti lihtsalt SEO-ga alustada, võiks “Slim SEO” olla ideaalne valik. See hoolitseb peamiste SEO vajaduste eest automaatselt ning Sinu ülesanne on lihtsalt plugina abil jälgida märksõnade seonduvat infot ning vajadusel muuta Google’i Title ja Description snippeteid.
Toome eraldi välja ka “Yoast SEO”, mis on siiani tuntuim SEO plugin. Teisalt tänapäeval on paljud üle läinud Rank Mathile ja muudele SEO pluginatele (nt. Slim SEO). Yoasti tugevuseks on selle tuntus ja mitmekülgsed funktsioonid, kuid sellega seonduvate pisiprobleemide tõttu, ei saa seda #1 pluginana enam välja tuua.
Kui oled SEO-ga alustaja, soovitame valida Rank Math, mis pakub suurepärast tasakaalu kasutusmugavuse ja funktsionaalsuse vahel. Lihtsama lahenduse jaoks võta kasutuseks Slim SEO.
8 Reasons Why Yoast SEO is Not Good for Your WordPress Site – WebNots